Mitä tapahtuu kun yhdistetään barokkimusiikki, burleski ja Neitsyt Maria?

Mitä tapahtuu kun yhdistetään barokkimusiikki, burleski ja Neitsyt Maria?

Ave Virgo, Ave Vos -projekti tutkii naista taiteen kohteena ja tekijänä, eri aikakausien yhteiskunnan vaikutusta Neitsyt Maria-kuvaan sekä Maria-kuvan vaikutusta taiteen ja kulttuurin naiskuvaan. Se on Neitsyt Marialle sävellettyä musiikkia ja burleskitaidetta yhdistävä performanssi ja vuoropuhelu.

Projekti on ollut aktiivisesti käynnissä maaliskuusta saakka. Se on esitetty jo osittain ja sen tiimoilta on pidetty blogia, jonka takana on useita kirjoittajia. Kaikki huipentuu syyskuun 8. ja 9. päivänä pidettäviin konsertteihin, joissa esiintyy barokkiyhtye Detritus sekä burleskitaiteilija Armi Von Vep. Ajankohtaa ei ole valittu sattumalta, sillä 8.9. on ortodoksisessa ja katolisessa traditiossa Neitsyt Marian syntymäpäivä.

Projektin takana seisoo muusikko ja musiikkipedagogi Kaisamaija Uljas, joka alkoi kypsytellä ideaa vähintään kaksi ja puoli vuotta sitten. Idea syveni pala kerrallaan ajan kuluessa. Yksi vaikuttava tekijä oli tutustuminen Von Vepiin, jonka kanssa Uljas halusi heti päästä tekemään yhteistyötä. Syntyi burleski-Maria, joka tulee herättämään varmasti keskustelua. 

"Alun perin ajattelin burleskia ja Maria Magdalenaa. Maria Magdalenasta on sävelletty muutama kantaatti, mutta sitten ajattelin, että Neitsyt Marialle on sävelletty vielä enemmän musaa ja se yhdistelmä on vielä kiinnostavampi. Maria Magdalena on hahmona sellainen, että hänessä yhdistyy inhimillinen ja profeetta. Neitsyt Mariassa taas kaikki on vaan sitä pyhää, puhtautta ja fyysistä koskemattomuutta, joten häneen on vielä herkullisempaa yhdistää burleski, joka on nimenomaan ruumiillista", Uljas toteaa.

Ave Virgo, Ave Vos esitetään vanhassa kirkossa ja osa yleisön penkeistäkin on vanhoja kirkonpenkkejä. Tämä tuo aiheeseen vielä lisää tunnelmaa.
Vasemmalta oikealle: Maija Lampela, Anna- Maija Oka, Milla Mäkinen, Armi Von Vep, Sini Vahervuo, Kaisamaija Uljas.
Kuva: Gustav Larsson

 

Detritus on alkujaan Uljaan ja laulaja Milla Mäkisen duo, mutta produktiosta riippuen yhtyeen jäsenmäärä ja kokoonpano vaihtelee. Tällä kertaa mukana on laulaja Anna-Maija Oka, nokkahuilisti Sini Vahervuo sekä viola da gambaa soittava Maija Lampela. Uljas itse soittaa teorbia ja barokkikitaraa, ja muut muusikot lisäksi lyömäsoittimia. 

Kokoonpano on siitä haastava, että nokkahuilulle ei ollut valmiiksi kirjoitettuja stemmoja, joten niitä on kirjoitettu itse. Uljaan soittimet eivät ole kovin kovaäänisiä ja hänestä tuntuukin välillä, että ääntä kaivattaisiin lisää. Kokoonpano haluttiin kuitenkin pitää pienenä käytännön syistä: jo nyt viiden muusikon tilatarpeen lisäksi mukana on burleskitaiteilija, joka myöskin tarvitsee tietynlaisen tilan ja lattian esiintymiseensä.

"Sellaisen ohjelmiston löytäminen, joka toimii tälle bändille hyvin, konserttiohjelmana keskenään hyvin ja burleskin kanssa hyvin, ei ole aivan helppoa. Kirkkomusiikissa on paljon hitaita, juhlavia ja resitatiivimaisia biisejä, mutta niistä tulee helposti tosi raskas kokonaisuus. Se ei myöskään tarjoa burleskitaiteilijalle inspiroivaa toimintaympäristöä, jos on tosi paljon staattisia biisejä peräkkäin", Uljas kertoo.

Nyt kokonaisuus on kuitenkin toimiva. Joitakin kompromisseja tehtiin, jotta kokonaisuus toimisi mahdollisimman hyvin. Ave Virgo, Ave Vos -esityksissä suurimmassa osassa kappaleita on mukana burleskia. Porukka on harjoitellut yhdessä ja lähettäen harjoitusnauhoja Von Vepille. Viimeisellä, elokuun puolivälistä alkaneella periodilla koko ryhmä on harjoitellut pitkälti yhdessä. Vielä on edessä yhdet yhteiset harjoitukset ja sitten päästään yleisön eteen. Uljas odottaa sitä kovasti.

"Antaa itselle enemmän, kun saa soittaa yleisölle", hän toteaa.

Itse esitykset tulevat olemaan täynnä erilaisia suhteita. On yleisön suhde muusikoihin, musiikkiin ja burleskiin, muusikoiden Von Vepiin, muusikoiden keskeinen vuorovaikutus, sekä tietysti jokaisen suhde Neitsyt Mariaan. 

Laulaja Anna-Maija Oka kokee, että tällaisessa suhteiden verkossa ja interaktiossa on upeaa toimia. Yleensä laulajana tulee oltua solistin ja keskipisteen asemassa, mutta nyt saa olla paremmin osa yhtyettä.

"Tunnen suurta ylpeyttä, kun saan olla tässä mukana. Tästä on saanut paljon enemmän irti kuin tavallisesta musiikkiprokkiksesta. On ollut erikoista huomata, miten oma suhde Mariaan on myös muuttunut tämän aikana. Se on syventynyt ja välillä ihan liikutun tätä tehdessä", Oka kertoo hymyillen.

Naiskuva muuttui keskiajalla niin paljon, että Neitsyt Marian aina maalauksissa paljaana ollut vasen rinta muuttui seksuaaliseksi. Armi Von Vep paljastaa vasemman rinnan lavalla, nänniä tosin peittää kultainen tasseli. Kuva: Gustav Larsson

Kaisamaija Uljas odottaa myös yleisön reaktiota. Tähän mennessä kukaan ei ole juuri kommentoinut projektia negatiivisesti tai kummastellen, vaikka Uljas ehkä hieman odottikin sellaista. Monet ovat hämmästelleet ja ihastelleet, ja Uljas on saanut huomata, miten pyhä aihe Neitsyt Maria edelleen on. 

Hän itse on ajatellut Mariaa enemmän sitä kautta, miten hänet taiteessa esitetään: millaisen naiskuvan Maria on antanut kuvataiteessa, miten tuo kuva on heijastunut kulttuurin naiskuvaksi, ja miten se vaikuttaa yhteiskunnassa vielä tänäkin päivänä. Uljaalle Maria-kuva on ollut miehisen vallankäytön väline, eikä hän itse ole juuri ajatellut Marian hahmoa tai henkilöä. Siksi pyhyys ja uskonnollisuus ovat päässeet yllättämään.

"Luulisi, että se naiskuva on aikansa elänyt, mutta ei ole, vaikka sitä ei ehkä ajatella. Koko ajan törmää sellaisiin artikkeleihin, joissa kovaääniset, älykkäät tai rohkeat, vahvamielipiteiset naiset ärsyttää. Että jos nainen haluaa pärjätä uralla niin pitää olla mies, sen tyyppisiä juttuja. Kyllä niistä puhutaan, mutta ei niin, että se liitettäisiin siihen, että naisen pitää olla sellainen ja tällainen koska Neitsyt Mariakin oli. Sieltähän se silti kuitenkin tulee. Kärjistäen voisi sanoa, että naiskuva on edelleen sama, mutta Neitsyt Marian nimi ja hahmo on jäänyt siitä pois", Uljas kertoo.

Uljas odottaa negatiivisia reaktioita ja vasta-argumentteja, sillä aihe on niin rohkea. Vaikka kaikkia taiteenlajeja on yhdistelty jo pitkään, burleski koetaan yleisesti klassisen musiikin piireissä eksoottiseksi, jopa shokeeraavaksi. 

Uljas kertoo, että klassisen musiikin kentällä on yhä paljon sellaista, mitä ei kuulu tehdä. Ave Virgo, Ave Vos onnistuukin varmasti murtamaan yhä kovin jäyhiä klassisen musiikin rakenteita. Esitystä suunnitellessaan Uljas ja Von Vep ovat kuitenkin olleet todella tarkkoja siitä, että esityksestä ei millään muotoa tule rienaava.

"Mun mielestä meidän ei tarvitse todistaa sitä, että näin voi tehdä. Että Neitsyt Marian ja burleskin yhdistelmä toimii", Uljas sanoo.

Vaikka burleskin piirissäkin on tehty paljon, on barokki- ja renessanssimusiikki soittimineen kentällä silti varsin uutta ja erikoista. Myös livetilanne tarjoaa jotain uutta, sillä molempien taidelajien kantayleisö tulee saamaan ainutlaatuisen kokemuksen. Koska aihe on sen verran uniikki, esiintyjät ovat järjestäneet konsertin jälkeen keskustelutilanteen. Tarkoituksena on puhua rennossa ilmapiirissä siitä, millaisia tuntemuksia ja ajatuksia esityksestä nousi mieleen.

”Olisi hauska saada keikoille sellaista yleisöä, joka sanoisi suoraan että ei näin", Uljas naurahtaa.

Ave Virgo, Ave Vos on saanut poikkeuksellisen paljon huomiota jo nyt. Uljas kertoo, että yleensä klassisen musiikin tapahtumat hukkuvat Helsingissä tarjonnan paljouteen. 

”Vaikka tietysti on hyvä, että jossain tapahtuu jatkuvasti”, hän lisää. 

Ave Virgo, Ave Vos -konsertteja järjestetään syyskuussa vain kaksi, mutta projekti tulee jatkumaan. Klassisen musiikin maailmassa on varsin tavallista se, että yhtä esitystä valmistellaan pitkiä aikoja ja kovalla työpanoksella. Ave Virgo, Ave Vos esitetään vielä ensi kesänä pari kertaa, ja silloin mukana on myös yksi uusi kappale.

"Se ollaan juuri saatu säveltäjältä. Tähän keikalle se ei harmikseni ehtinyt, mutta tehdään siitä loppusyksystä musavideo, joka julkaistaan tammikuussa. Se on osana tätä ja tulee jatkossa olemaan osa ohjelmaa", Uljas paljastaa.

 Jean Fouquet: Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi (1450) Melun-diptyykistä vs Armi Von Vep (kuva: Gustav Larsson)

Jean Fouquet: Neitsyt Maria ja Jeesus-lapsi (1450) Melun-diptyykistä vs Armi Von Vep (kuva: Gustav Larsson)


Ave Virgo, Ave Vos
8. ja 9.9.2018 klo 18
Teatteri Universum, Perämiehenkatu 13, Helsinki
Liput voi ostaa täältä.

Linkkejä:
Projektin Facebook-sivut
Ave Virgo, Ave Vos -blogi
Detritus-yhtyeen sivut
Armi Von Vepin sivut
Kaisamaija Uljaan blogiteksti
Ave Virgo, Ave Vos Kulttuuriykkösessä

Tiina Pyykkinen: "Haluan häiritä havaintoa"

Tiina Pyykkinen: "Haluan häiritä havaintoa"

Venla Vaattovaara jättää karkkilakot ja villasukkien kutomiset kesken, mutta muijien piirtämisestä hän ei tule luopumaan koskaan

Venla Vaattovaara jättää karkkilakot ja villasukkien kutomiset kesken, mutta muijien piirtämisestä hän ei tule luopumaan koskaan