Kytevä maisema ja ihmisen jälkeinen aika

Kytevä maisema ja ihmisen jälkeinen aika

Jokainen autiotalossa vieraillut on varmasti kokenut saman tiivistymän: aika on pysähtynyt ja pöly laskeutunut huonekalujen, sanomalehtien, kahvikuppien, lattian ja seinien pinnoille. Parhaimmillaan näkymä on pysähdyttävä: kuin ihminen olisi eräänä päivänä kadonnut asuinsijastaan sormia napsauttamalla. Vaikka kerros kerrokselta ihmisen jäljet kuoriutuvat esiin tarkastellessa yksityiskohtia ja ympäriinsä lojuvia esineitä, on tunnelma aavemaisen hiljainen. Hiljaisuuden rikkoo vain uudet asukkaat: eläimet, jotka korvaavat ihmisen ja asuttavat tämän rakentaman ympäristön.

Taiteilijaduo IC-98:n Taidehallin näyttely käsittelee ympäristön tuhoutumista ja leikittelee ajatuksella ihmisen jälkeisesta maailmasta. Video- ja animaatioteokset esittävät luontoa, jonka levollisen maiseman alla kytee. Teokset ovat esteettisesti upeita kokonaisuuksia, joissa on synkkä pohjavire. Taidehallin kokonaisuudessa on nähtävissä myös Lönnströmin taidemuseon tukemana (2016-2017) toteutetun projektin Khronoksen talon dokumentaatio, johon pääsee tutustumaan VR- lasien kautta. Khronoksen talo on Pöytyällä sijaitseva, portittomalla teräsverkkoaidalla ympäröity kiinteistö, joka jätetään koskemattomaksi ja ajan muokkaamaksi.

Lyhyt elokuva Omnia mutantur (2018) matkaa läpi evoluution päätyen ihmisen aiheuttamaan luonnontuhoon. Ränsistyneet talot ovat jääneet jäljelle muistuttamaan ihmisen rakentamasta maailmasta. Ne osoittavat ihmisen poissaoloa, johon luonto hiljalleen löytää tiensä: linnut asuttavat hylättyä taloa ja ruostuneet esineet ulkona ovat sammalten peitossa. Hitaat kamerasiirtymät maisemasta ja tilasta toiseen tuntuvat imevän näkymää kehyksien reunoilta itseensä, kuin kuluttaen loppuun kaiken, mitä edessä on nähtävissä. Nimensä mukaisesta kaikki on muutoksessa. Teos tuo myös mieleen yhtymäkohtia yhdysvaltaisen taiteilijan Doug Aitkenin teokseen Migration (empire) (2008), joka käsittelee ihmisten ja eläinten maailmojen törmäystä asettamalla eläimet ihmisille tarkoitettuihin tiloihin.

Näyttelyn äänimaailma on matalataajuista jyrinää, joka juurruttaa katsojan lattiaan ja painaa kehoa kasaan. Se sopii hyvin yhteen teosten kanssa, joissa on leijuva ja lähes painovoimaton tunnelma. Animaatioteoksen Epokhe (The last Sixth of the Final Hour) (2017) loputtomassa luupissa maisema haihtuu ilmaan. Sen hitaassa muutoksessa on jotain toismaailmallista ja harrasta. Suuret, vertikaaliset näkymät elävät ja muuttuvat hiljalleen. Teoksessa Nekropolis (2016) pahuus tai jonkinlainen virus puolestaan tuntuu pakkautuvan ja kumuloituvan silmien edessä. Mittakaava on merkittävä tekijä: katsojat piirtyvät pieninä silhuetteina ison kankaan edessä. Teoksia katsoessa voi kokea ympäristökatastrofien suuruuden ja tekojen vaikutuksen. Nekropolis päivittää John Ruskinin luennon The Storm-Cloud of the Nineteenth Century (1884) tähän päivään.

Samassa salissa Nekropoliksen kanssa on nähtävissä kuvakudos, joka on valmistettu yhteistyössä taiteilija Kustaa Saksen kanssa. Teos A World in Waiting (78°14'08.4”N 15°29'28.7”E) (2017), hahmottelee tulevaisuudessa Huippuvuorten siemenholvin paikalle kasvavan niityn ja ympäristön uudessa kukoistuksessaan. Kustaa Saksen runsaat ja yksityiskohdiltaan rikkaat kuviot saavat lopputuloksen näyttämään psykedeeliseltä. Saksen taiteellisesta tuotannosta on löydettävissä paljon vaikutteita luonnosta. Teokset yhdistävät saumattomasti digitaalisen taiteen estetiikkaa perinteisiin tekstiileihin.

Vaikka teoksia on Taidehallissa vain muutama, kannattaa niiden katsomiseen ottaa aikaa. Levotonta alavirettä, sitä kytevää hiljaisuudessa tapahtuvaa tuhoa ja muutosta ei huomaa, jollei niiden eteen pysähdy, katso ja anna jyrisevän äänimaiseman laskeutua hartioille.

  Nekropolis  (2016) Kuva: Hanna Råst

Nekropolis (2016)
Kuva: Hanna Råst


IC-98: 2016-2018
26.5.–5.8.2018
Taidehalli, Nervanderinkatu 3, Helsinki

Nuorena taiteilijana toimimisesta, osa II

Nuorena taiteilijana toimimisesta, osa II

Nuorena taiteilijana toimimisesta, osa I

Nuorena taiteilijana toimimisesta, osa I