Arosa Ensemble luo musiikkia Edith Södergranin runojen ympärille - Säveltäjä Marja Ahlsved:  "Tekstit herättävät minussa kaikki aistit"

Arosa Ensemble luo musiikkia Edith Södergranin runojen ympärille - Säveltäjä Marja Ahlsved: "Tekstit herättävät minussa kaikki aistit"

Kun listataan suurimpia suomalaisia runoilijoita, ei Edith Södergrania (1892­­–1923) voi unohtaa laskuista. Suomen kansainvälisesti tunnetuimman runoilijan maalailevat ja intohimoiset tekstit hurmaavat lukijoita yhä tänäkin päivänä.

Nykyään Södergranin tuotannosta voi nauttia myös aivan uudella tavalla: Arosa Ensemblen käsissä Södergranin sanat taipuvat nimittäin upeaksi, moderniksi popmusiikiksi.

 ”Perustin Arosa Ensemblen vuonna 2009 esittämään sävellyksiäni Edith Södergranin runoihin. Halusin tuolloin säveltää laulettua musiikkia. Edith Södergranin tuotanto oli minulle entuudestaan etäisesti tuttua, mutta perehdyin runoihin tuolloin tarkemmin ja ne kolahtivat eri tavalla kuin mikään muu teksti aiemmin. Huomasin heti, että runot muuttuisivat päässäni musiikiksi varsin helposti”, kertoo yhtyeen sävellyksistä ja sovituksista vastaava Marja Ahlsved. Hän toimii myös bändin kosketinsoittajana ja taustalaulajana.

Ahlsvedin lisäksi kuusihenkiseen yhtyeeseen kuuluvat Heidi Kiviharju, laulu (mm. Soulsisters, Rauha Täti), Juhani Grönroos, kitara (mm. Saimaa, Jesse, Juhani2000), Joona Hasan kitarat (mm. Ceebrolistics, Suad), Kalle Ylitalo, basso (mm. Stringpurée Band, Eeppi Ursin) sekä Niklas Ahlsved, rummut ja perkussiot (mm. Hutera, Anna Kokkonen, Eetu Floor).

Arosa Ensemblen ensimmäinen levy julkaistiin vuonna 2014. Jo ennen tätä yhtye oli keikkaillut jonkin verran muun muassa Aino Acktén huvilalla ja vuoden 2010 Pori Jazzeilla. Sen jälkeen on kuitenkin muuttunut paljon. Uudella albumilla ei kuulla enää ensimmäiseltä levyltä tuttuja, selkeitä maailmanmusiikin ja jazzin vaikutteita. Samalla yhtyeen kokoonpano on mennyt uusiksi.

”Ensimmäinen levy Kristall on aivan totaalisen erilaista musiikkia kuin tuleva uusi levy Granit ja sen vuoksi myös bändin kokoonpano levyillä on eri. Mietinkin tätä hetken, voiko näin tehdä: voiko bändi julkaista samalla nimellä aivan erilaista musiikkia? Mutta sitten totesin, että haloo, totta kai voin tehdä itse perustamallani bändillä ihan mitä haluan, miksi edes mietin? Arosa Ensemblen konsepti on Södergranin tekstit ja minun musiikkini, mitä se sitten milloinkin on”, Ahlsved sanoo.

  Marja Ahlsved perusti Arosa Ensemblen vuonna 2009. Yhtye esittää Södergranin runojen ympärille sävellettyä popmusiikkia. Kuva: Marco Melander

Marja Ahlsved perusti Arosa Ensemblen vuonna 2009. Yhtye esittää Södergranin runojen ympärille sävellettyä popmusiikkia. Kuva: Marco Melander

Arosa Ensemble keikkailee mieluiten ydinkokoonpanollaan. Biisit ja yhtye taipuvat kuitenkin moneen, ja keikkailu onnistuu myös keskenään hyvin erilaisilla kokoonpanoilla. Aina kun mahdollista, lavalle noustaan vaskikvintetillä vahvistettuna, 11 muusikon voimin.

Kaikki bändin jäsenet ovat ammattimuusikoita ja Ahlsvedin entisiä koulukavereita. Hän itse on koulutukseltaan musiikkipedagogi (pop/jazz-teorianopettaja, YAMK) ja valmistunut viimeksi jouluna 2017 ammattikorkeakoulusta muusikoksi, pääaineenaan säveltäminen. Tällä hetkellä Ahlsved työskentelee alan opettajana ja keikkailee freelancerina.

Ahlsved kuvailee säveltämisprosessinsa aktiivivaihetta hyvin kokonaisvaltaiseksi ja nopeaksi. Yleensä biisit valmistuvat nollasta valmiiksi sovitukseksi kokoonpanon mukaan, ja demo syntyy kaikkine instrumentteineen noin vuorokaudessa. Suuria muutoksia ei enää jälkikäteen tehdä.  

”Valmiiseen tekstiin säveltäminen on minulle helpoin mahdollinen prosessi, mikäli teksti puhuttelee minua. Musiikkini paljastaa täysin mun tulkintani tekstistä”, taiteilija sanoo.

Ahlsved kokee, että pitkä opintie ja sen tuoma ammattitaito ovat nopeuttaneet hänen sävellys- ja sovitusprosessiaan. Tulevan Granit-levyn kohdallakin koko levyn soundikirjo ”pamahti soimaan” Ahlsvedin päähän kerralla, valtavana massana, hänen luettuaan Södergranin tekstejä loppukesästä 2016.

”Totesin että jaahans, tällainen levy täytyisi siis nyt tehdä. Yksittäiset runot avautuvat minulle soundimaailmoina ja sitten vain erottelin tuosta isosta massasta, levyn kokonaissoundista, kuhunkin runoon kuuluvat elementit”, hän muistelee.

Tulevan levyn viisi ensimmäistä kappaletta syntyi heinä-elokuussa 2016 ja loput viisi tammikuussa 2017, kun Ahlsved oli lomalla opetustyöstään. Siinä välissä oli koottava myös bändi. 

”Olin jo säveltäessäni päättänyt kenelle kirjoitan ja siksi olikin todella jännittävää soittaa näille ihmisille ja pyytää heitä mukaan. Muusikot valitsin heidän oman soundinsa perusteella, olen tehnyt kaikkien kanssa aiemminkin juttuja yhdessä ja ennen sävellystyön aloittamista kuuntelin heidän tuotantoaan läpi tarkemmin ja tein valintani. Tämä oli tietysti melkoinen riski, en nimittäin tiedä mitä olisin tehnyt, jos joku olisi sanonut ei. Onneksi kukaan ei sanonut!”, Ahlsved kertoo.

  Arosa Ensemblen ydinkokoonpano on kuusihenkinen. Ahlsvedin lisäksi yhtyeeseen kuuluvat Heidi Kiviharju, Juhani Grönroos, Joona Hasan, Kalle Ylitalo ja Niklas Ahlsved. Kuva: Lasse Parkkila

Arosa Ensemblen ydinkokoonpano on kuusihenkinen. Ahlsvedin lisäksi yhtyeeseen kuuluvat Heidi Kiviharju, Juhani Grönroos, Joona Hasan, Kalle Ylitalo ja Niklas Ahlsved. Kuva: Lasse Parkkila

Södergranin tekstit ovat koskettaneet Ahlsvedia syvästi. Itse hän kokee kirjallisen ilmaisun haastavaksi.

”Tuntuu, etten tavoita kaikkia puolia ja pelkkä teksti jää jotenkin tyhjäksi. Södergranin tekstit sen sijaan herättävät minussa kaikki aistit, ne kolahtavat samalla lailla kuin jokin kappale, josta tulee samaistuttava tai liikuttava fiilis. Tulee olo siitä, että en ole yksin tai että kirjoittaja ei ole yksin, ymmärrän häntä syvemmällä tasolla vaikken olisikaan kokenut eksaktisti samaa kokemusta. Kun teksti on samaan aikaan tulkittavissa monella eri tasolla, on tämä mahdollista. Teemat joita tekstit käsittelevät ovat ns. public domainia: me kaikki haaveilemme, kaipaamme, suremme, rakastamme, petymme, iloitsemme, toivomme ja etsimme siinä välissä, kun synnymme, elämme ja kuolemme”, Ahlsved sanoo.

 Inspiraatio voi löytyä mistä tahansa, sillä Ahlsved inspiroituu kaikesta näkemästään, kokemastaan ja kuulemastaan. Innoitusta työhön hän etsii muiden taiteilijoiden töistä, genrerajoista piittaamatta.

 ”Ihailen esimerkiksi Steve Reichin, Robynin, Susanne Sundforin ja Samphan sävelkieltä. Inspiroidun Frida Kahlon ja Marina Abramovicin töistä ja rakastan Albert Edelfeltin klassikoita. Erityisen motivoivaa on seurata tuntemieni muusikoiden oman musiikin projekteja”, hän kertoo. 

Arosa Ensemble esittää Södergranin kappaleita niiden alkuperäiskielellä, suomenruotsilla. Kieli on ollut projektissa olennaisessa osassa. Ahlsved itse ihastui ruotsiin jo peruskoulussa.

 ”Olen itse suomenkielinen, mutta kun seiskaluokalla Nya Vindar -kirjan sain eteeni, olin heti ihan myyty. Kouluaikojen jälkeen tilasin aina silloin tällöin HBL:ää pitääkseni kielitaitoa yllä ja olen opiskellut kieltä aina tilaisuuden tullen, esimerkiksi Arbiksessa viime keväänä. Ruotsin kielessä on minulle jotain ihanaa ilmavuutta ja keveyttä, säröä ja kohinaa – musiikkia”, Ahlsved kuvailee.  

Arosa Ensemblen tuotannossa Ahlsvedille rakas kieli ja musiikki kohtaavat, ja lopputulos on ainutlaatuinen. Södergranin sanoista ja Ahlsvedin sävellyksistä muodostuu kokonaisuus, joka lumoaa kuulijansa, ymmärsi hän sanoja tai ei.  

”Olen saanut paljon palautetta nimenomaan soundista, siitä että yhtyeellä ja biiseillä on oma soundi, oma maailma. Moni suomenkielinen on kertonut aikovansa tutustua lisää teksteihin, kun ne eivät välttämättä aukene kaikille kielivalinnan vuoksi. Mulla on ollut keikoilla sellainen olo, että biisejä on todella jääty kuuntelemaan”, Ahlsved kertoo.

  Aina kun mahdollista, yhtye keikkailee aina vaskikvintetillä vahvistettuna. Silloin lavalla on jopa 11 muusikkoa. Kuva: Lasse Parkkila

Aina kun mahdollista, yhtye keikkailee aina vaskikvintetillä vahvistettuna. Silloin lavalla on jopa 11 muusikkoa. Kuva: Lasse Parkkila

Edith Södergranin ura jäi lyhyeksi. Taiteilija sairasti jo esikoisteoksensa julkaisun aikaan tuberkuloosia, johon hän menehtyi vain seitsemän vuotta myöhemmin, 31-vuotiaana. Tuotantoa ehti kuitenkin kertyä kiitettävästi.

”Haaveenani on säveltää kaikki Södergranin runot. 23 olen tehnyt, kaksi on juuri nyt kesken ja vielä vähän reilut 200 jäljellä..! Ensimmäinen säveltämäni runo oli Ingenting ja sen tein 4.9.2008. Täytynee kyllä vähän kiristää tahtia, jos aion tuon haaveeni toteuttaa..”, Ahlsved toteaa huvittuneesti.

Arosa Ensemblen uusin sinkku Stjärnorna julkaistiin 9. marraskuuta. Seuraavaksi luvassa on tuoreen sinkun musiikkivideon julkaisu sekä remix albumin ensimmäisestä sinkusta Sjuka Dagar. Koko albumi julkaistaan maaliskuussa Eclipse Musicin kautta.

”Juuri nyt haluaisin keikkailla paljon bändin kanssa! Teen kovasti töitä sen eteen, tämän bändin keikat ovat ihania kokemuksia. Haaveilen Suomessa keikasta Flow-festareilla ja Juhlaviikoilla. Tähtään kuitenkin myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Edith Södergran on kansainvälisesti tunnettu runoilija ja hänen tekstejään on käännetty tosi monelle kielelle, joten tarttumapintaa on”, Ahlsved haaveilee. 

Ja lisää on luvassa. Ahlsved on ajatellut aloittaa Arosa Ensemblen kolmannen levyn sävellystyön syksyllä 2019.

”Sen soundi onkin jo alkanut vähän ilmoitella itsestään”, hän paljastaa.


Kuuntele Arosa Ensemblen uusin sinkku Stjärnorna Spotifysta ja seuraa yhtyettä Facebookissa ja Instagramissa. Ajankohtaiset uutiset löydät myös yhtyeen kotisivuilta.

Harriina Räinä ja Pinja Nikki kävivät kameroineen hirvimetsällä tehden koko prosessista taidetta

Harriina Räinä ja Pinja Nikki kävivät kameroineen hirvimetsällä tehden koko prosessista taidetta

Kahvilla Jade Veston kanssa

Kahvilla Jade Veston kanssa