Tuskasta taiteeksi – Charlotte Salomonin traaginen elämä

Tuskasta taiteeksi – Charlotte Salomonin traaginen elämä

Tänä vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta Charlotte Salomonin syntymästä. Valitettavan harva on kuullut tästä poikkeuksellisesta taiteilijasta Keski-Euroopan ulkopuolella - mikä on sinällään ihme, sillä Salomonin lyhyt elämä ehti sulkea sisäänsä suuria tragedioita, murhan sekä kuoleman Auschwitzissa.

Salomon on tunnettu omaelämänkerrallisesta taidekokoelmasta Life? or Theater?: A Song-play (alkuperäiskielellä Leben? oder Theater?: Ein Singspiel), joka käsittää yhteensä 769 vuosien 1940 ja 1943 välillä tehtyä teosta. Salomonin viimeisinä elinvuosinaan koostama teossarja kuvaa taiteilijan suvun historiaa, henkilökohtaista elämää sekä 1930- ja 1940-luvun Euroopan yhteiskunnallisia mullistuksia mielikuvituksellisella, omaleimaisella ja koskettavalla tavalla. Teos noudattelee musikaalin rakennetta, ja monet guasseista ovat tekstein koristeltuja. Värit ja ajassa muuttuva tyyli kuvastavat tunteita ja tunnelmia, joita kuvattavassa hetkessä vallitsi.

Life? or Theater? -teoskokonaisuuden massiivisen koon vuoksi se on yleensä kiertänyt maailmaa osissa. Taiteilijan satavuotisjuhlan kunniaksi Amsterdamin Jewish Historical Museum avaa 20. lokakuuta näyttelyn, jossa Salomonin koko säilynyt tuotanto, yli 800 teosta, on esillä ensimmäistä kertaa koko komeudessaan. Sen kunniaksi myös #AESTHETIC käy läpi Charlotte Salomonin elämäntarinan. 

Charlotte Salomon maalaamassa isovanhempiensa puutarhassa, noin vuonna 1939.

Charlotte Salomon maalaamassa isovanhempiensa puutarhassa, noin vuonna 1939.

Charlotte Salomon syntyi huhtikuun 16. päivänä 1917 Berliinissä vauraaseen juutalaisperheeseen. Hän oli Franziska ja Albert Salomonin ainoa lapsi, jonka lapsuus näyttäytyy Salomonin omien maalausten perusteella onnellisena. Ainakin aluksi. Helmikuussa 1926 yhdeksänvuotias Salomon sai kuulla, että hänen äitinsä Franziska oli menehtynyt influenssaan. Ennen kuolemaansa äiti oli ehtinyt puhua tyttärelleen paljon kuolemasta sekä kuoleman jälkeisestä elämästä.

Neljä vuotta myöhemmin Albert avioitui laulaja Paula Lindbergin kanssa. Hetkeksi seestynyt aika ei kestänyt taaskaan kauaa, sillä Adolf Hitlerin noustessa valtaan 1933 Saksan juutalaisten elintila alkoi kutistua. Albert Salomon menetti työpaikkansa yliopistolla ja Paulan esiintymiset peruttiin ympäri Euroopan. Salomon pääsi taustastaan huolimatta aloittamaan taideopinnot Berliinin Academy of Arts –oppilaitoksessa, mutta opintie katkesi vain muutamassa vuodessa.

Samoihin aikoihin Salomon heittäytyi tiettävästi suhteeseen äitipuolensa opettajan, Alfred Wolfsohnin kanssa. Rakkaustarina katkesi, kun Salomonin isä pidätettiin ja suljettiin Sachsenhausenin työleirille pian Kristalliyön jälkeen 1938. Kun Paula sai miehensä vapaaksi, he lähettivät Charlotten turvaan tämän äidin puoleisten isovanhempien luokse huvilaan Etelä-Ranskaan, Välimeren rannalle, jonne nämä olivat muuttaneet jo useita vuosia aiemmin. Albert ja Paula muuttivat itse Amsterdamiin. Menetetyn rakkauden kasvot tallentuivat Salomonin maalauksiin myöhemmin yhteensä 2 997 kertaa.

Charlotte Salomon: Kristallnacht All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Charlotte Salomon: Kristallnacht
All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Isovanhempien talon hulppeista puitteista huolimatta vastoinkäymiset vain syvenivät. Toinen maailmansota alkoi vuonna 1939, ja pian sodan syttymisen jälkeen Salomonin isoäiti yritti hirttäytyä kylpyhuoneeseen. Tuolloin Salomonin isoisä kertoi Salomonille suvun salaisuuden. Hänen äitinsä ei ollut kuollut influenssaan, vaan hypätessään ikkunasta. Hänen tätinsä, äidin ainoa sisar, oli hukuttautunut järveen marraskuussa 1913. Hänen isoisoäitinsä oli yrittänyt tappaa itsensä joka päivä kahdeksan vuoden ajan ennen siinä onnistumistaan. Myös Salomonin äidin kuolemaa oli edeltänyt yksi epäonnistunut itsemurhayritys. 

Yhteensä yli kolme sukupolvea, kaksi miestä ja kuusi naista, oli tappanut itsensä. Pian myös 72-vuotias isoäiti onnistui aikeissaan ja hyppäsi kolmannen kerroksen ikkunasta - aivan kuten tyttärensä. Salomon oli varma, että hänenkin kohtalonsa tulisi olemaan kuolema oman käden kautta.

Kolme kuukautta isoäidin kuoleman jälkeen Ranska antautui Saksalle, ja Charlotte Salomon siirrettiin isoisänsä kanssa vankileirille läntiseen Ranskaan. Salomon ei kuvaa maalauksissaan leirillä vietettyä aikaa. Sen sijaan hän alkaa käsitellä töissä enenevässä määrin isoisäänsä. Salomonin ja isoisän välinen suhde vaikuttaa olleen hyvin tulehtunut, sillä Salomon kuvaa isoisää toistavasti halveksuen ja raivoissaan. Salomonin töiden perusteella isoisä myös halusi esimerkiksi jakaa vuoteen tyttärentyttärensä kanssa.

Vapauduttuaan leiriltä hermoromahduksen partaalle ajatunut Salomon palasi Etelä-Ranskaan ja kääntyi epätoivoisena lääkärin puoleen. Lääkäri Georges Moridis kehotti Salomonia maalaamaan, ja Salomon tarttui neuvoon. Suvun tausta, mahdollinen biologinen alttius mielenterveyshäiriöille sekä isoisän ja Salomonin vaikea suhde ja ilmeiseltä vaikuttava ahdistelu olivat raskas taakka kantaa, mutta Salomon kykeni muuttamaan pitkäaikaisen harrastuksensa selviytymiskeinoksi.

Loppuvuodesta 1942 Salomon vuokrasi hotellihuoneen, jotta saisi työskennellä rauhassa. Siellä hän maalasi yötä päivää, yksinään hyräillen. Salomon maalasi, jotta hän ei kuolisi. Hän maalasi, jotta kykenisi välttämään muiden sukulaistensa kohtalon. Hän maalasi, jotta pysyisi järjissään. Hän oli päättänyt elää kaikkien sukulaistensa puolesta.

Charlotte Salomon, guassi kokoelmasta Life? or Theater? All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Charlotte Salomon, guassi kokoelmasta Life? or Theater?
All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Taiteen tekemisen tuoma helpotus jäi kuitenkin jälleen taka-alalle, kun Salomon joutui palaamaan Nizzaan isoisänsä luo, sillä hänen ranskalainen oleskelulupansa perustui asemaan isoisän omaishoitajana. On epäselvää, mitä tuona aikana tapahtui. Vain muutamaa kuukautta myöhemmin, helmikuussa 1943 Salomon valmisti isoisälleen myrkytetyn omeletin ja luonnosteli isoisän kasvot, kun tämä hiipui pois. Sukupolvi toisensa jälkeen jatkunut tuska tuli päätökseensä vain epätoivoisen teon kautta. Salomonin sanojen mukaan "teatteri" oli nyt kuollut. 

Pian isoisän kuoleman jälkeen Salomon tapasi juutalaisen Alexander Naglerin ja rakastui. Pariskunta avioitui heinäkuussa 1943 virallisin menoin, paljastaen samalla viranomaisille osoitteensa ja juutalaisen identiteettinsä. 

Viimeisen kahdeksantoista kuukauden aikana oli syntynyt yhteensä 1 299 taideteosta, joiden joukosta Salomon valikoi ja muodosti noin seitsemänsataa osaisen Life? or Theater? -kokonaisuuden. Vain viikkoja häidensä jälkeen hän pakkasi työnsä sekä isoisänsä murhaa koskevan tunnustuskirjeen ja luovutti ne tohtori Moridiksen haltuun. Ennakoivasta teosta huolimatta Salomon ei vielä tiennyt mitä hänellä olisi edessään.

Syyskuun 23. päivä 1943 Gestapo ajoi Salomonin ja Naglerin kodin eteen. Salomon heitettiin autoon, ja Nagler vaati päästä vaimonsa mukaan. Heidät rekisteröitiin Excelsior Hotellissa Nizzassa, josta matka jatkui Drancyn karkotusleirille Pariisin lähettyville. Lokakuun 7. päivänä Charlotte Nagler laitettiin karjavaunuun ja kirjattiin matkustajaksi numero 660.

Juna saapui Auschwitziin 10. lokakuuta 1943. Perillä matkasta selvinneitä ryhdyttiin ajamaan ulos vaunuista ja heidät ohjattiin kahteen jonoon. Toinen johti työleirille, toinen kaasukammioon. Salomon ohjattiin jälkimmäiseen. Hän oli kuollessaan 26-vuotias ja neljännellä kuulla raskaana.

Charlotte Salomon: Self-portrait 1940. All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Charlotte Salomon: Self-portrait 1940. All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Salomonin isä ja tämän vaimo selviytyivät kuin ihmeen kaupalla toisen maailmansodan verilöylystä ja saivat Salomonin teokset haltuunsa vuonna 1947. Vei kuitenkin vielä kymmenen vuotta ennen kuin Salomonit uskalsivat näyttää työt kenellekään muulle kuin läheiselle ystävälleen Otto Frankille, joka jakoi puolestaan Salomonien kanssa oman tyttärensä päiväkirjan pohtien, olisiko sillä mitään arvoa jälkipolville. Sittemmin Jewish Historical Museumin arkistoihin talletettu Life? or Theater? on kiertänyt maailmaa Amsterdamista Israeliin ja Nizzaan. Charlotte Salomonista kirjoitetaan kirjoja, laaditaan lehtijuttuja ja ohjataan dokumentteja vuosi toisensa perään. 

Entä Salomonin väitetty murhateko? Ehkä juuri isoisän julmuuden ja suvun traagisen taustan vuoksi Salomonin ratkaisu ei ole herättänyt suurtakaan kohua maailmalla, vaikka murhan pitkä ja yksityiskohtainen tunnustuskirje julkaistiin vasta vuonna 2015, jolloin Charlotte Salomon oli jo ehtinyt nousta ainakin Ranskassa jonkinlaiseen kulttitaiteilijan asemaan. Murha mainitaan yhä esimerkiksi näyttelyteksteissä vain sivumainintana, jos laisinkaan. 

Toisaalta on mahdollista, ettei koko murhaa edes tapahtunut kuin Salomonin omassa päässä. Myös osa Life? or Theater? -kokoelman töistä, tapahtumista ja kerrontatavoista perustuu nimittäin mielikuvitukseen tai on ainakin sen vahvasti värittämää, kuin kuvitelmaa tai unta. Salomonin ympärille kietoutunut mysteeri on tältä osin ratkaisematta, mutta se kuohuttaa lähinnä taiteilijaan perehtyneitä tutkijoita.

Charlotte Salomon, guassi kokoelmasta Life? or Theater?  All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Charlotte Salomon, guassi kokoelmasta Life? or Theater? 
All the works by Charlotte Salomon are Courtesy the Jewish Historical Museum © Charlotte Salomon Foundation

Vaikka Salomonia ja hänen tuotantoaan käsitellään usein lähinnä holokaustin kautta, on se vain yksi tapa lähestyä tätä mittavaa kokoelmaa. Natsismin nousu ei ole Salomonin tarinankerronnan keskiössä, mutta ymmärrettävästikin se on havaittavissa kaikkialla, jatkuvasti läsnäolevana ja ahdistavana, aikansa Eurooppaa ympäröivänä pahuutena. Tuo muistutus ihmisen ja yhteiskunnan kyvystä hirmutekoihin on tietysti edelleen tarpeellinen.

Salomonin taide on kuitenkin myös paljon enemmän. Se on hengästyttävää ekspressionismia, sisäänsä imaisevaa tarinankerrontaa ja pakkomielteistä tajunnanvirtaa, joka käsittelee maailmanhistorian suurimpia vääryyksiä, klassikoita ja mestareita sekä kokonaisen suvun historiaa, rakkaudesta tuhoon. Ennen kaikkea Life? or Theater? on kuitenkin henkilökohtainen selviytymisprojekti. Kaiken keskiössä on hämmästyttävä tarina nuoresta naisesta, joka kohtasi elämässään valtavia vaikeuksia ja suuria menestyksiä, päättäen selviytyä niistä keinolla millä hyvänsä.

Aivan kuten Salomon itsekin töitään nimitti, ne ovat ”something crazy special”. 


Charlotte Salomon
20.10.2017 - 25.3.2018
Jewish Historical Museum
Nieuwe Amstelstraat 1, Amsterdam


Lisätietoja näyttelystä ja lipuista löydät museon kotisivuilta.

Artikkelissa on käytetty lähteinä juutalaisen museon julkaisuja, New YorkerinMedium Corporationin, ArtNet Newsin ja The Daily Beastin kirjoituksia sekä Studio Louterin Jewish History Museumille tuottamaa lyhytfilmiä.

Miksi sinunkin kannattaisi matkustaa Brysseliin

Miksi sinunkin kannattaisi matkustaa Brysseliin

Nuorena naisena olemisesta

Nuorena naisena olemisesta