Suohpanterror: DECO2ONIZING MINDS

Suohpanterror: DECO2ONIZING MINDS

Silmäni ovat avautuneet suomalaiselle kolonialismille vasta parin viime vuoden aikana. Siitä ei puhuta sanallakaan kotimaan historiantunneilla, muutenkaan saamelaisuutta ei niillä juuri käsitellä. ILO 169 -sopimusta ole vieläkään ratifioitu. En ymmärrä, miten sitä ei ole vieläkään tehty, miten voimme jatkaa sortamista ja epätasa-arvoisuutta. En osaa sanaakaan saamea, mutta jouduin opiskelemaan lähes kymmenen vuotta ruotsia. Sen sijaan 1950-60 -luvuilla taas saamelaislapset vietiin kotoa pois asuntolakouluihin ja pakotettiin puhumaan suomea, saame oli kokonaan kielletty. Vuosikymmenten ajan saamelaisuutta on käytetty häikäilemättömästi Lapin turismissa (minullekin sieltä on lapsena tuotu saamelaispukuun puettuja nukkeja). En ole lapsena ymmärtänyt näistä asioista mitään, ja olen puhunut saamelaisista ja lappilaisista lappalaisina. Enkä edes kovin kauaa ole tiennyt, että Suomessa on kolme saamen kieltä. Minua hävettää, etten vieläkään tiedä tarpeeksi.

Yhtenä suurena vaikuttajana tietoisuuteni lisääntymiselle on ollut taiteilijakollektiivi Suohpanterror, josta kuulin Kiasmassa vuonna 2015 auenneen Eri mieltä -näyttelyn aikoihin ensimmäistä kertaa. Suuret, suorapuheiset posterit iskivät jo silloin vaikuttavasti totuutta vasten kasvoja. Nyt Suohpanterrorilla avautui näyttely DECO2ONIZING MINDS Saariaho Järvenpäällä. Näyttelytekstissä kerrotaan että Suohpanterror (suom. Suopunkiterrori) on taiteilijakollektiivi, joka on toiminut vuodesta 2012 alkaen. Ryhmään kuuluu saamelaisia taiteilijoita ja aktivisteja. Suohpanterror tekee taiteen ja aktivismin muotoista politiikkaa, joka on luovaa vastarintaa ja taiteellista protestia, mikä tapahtuu taiteen ja aktivismin raja-alueella.

"Vuosisatojen ajan Sápmi ja saamelaiset ovat joutuneet Suomen, Norjan, Venäjän ja Ruotsin hallitusten kolonisoimiksi ja alistamiksi. Tätä taistelua käydään tälläkin hetkellä. Samalla kun Suomen valtio jättää huomiotta kansainväliset alkuperäiskansojen oikeuksia koskevat sopimukset, kehtaa se tukea ja jopa rahoittaa saamelaisen kulttuurin omimista. Tämä video kertoo alistavasta ja ahdistavasta asenteesta, joka liian monilla ei-saamelaisilla edellä mainituissa maissa on saamelaisia ja meidän kulttuuriamme kohtaan, samalla kun me saamelaiset taistelemme säilyttääksemme maamme, kulttuurisen perintömme ja säilyäksemme elossa. Videon ovat tehneet Suohpanterror ja YLVA."  Tämä videoteos on nähtävillä myös Saariaho Järvenpäällä.

Suohpanterrorin taide näyttäytyy pääosin propagandajulisteina ja performanssina. Ne ottavat räikeästi kantaa, eivätkä todellakaan kaunistele mitään. Kun asiat tuodaan esille tässä muodossa, pikaisenkin näyttelyvisiitin jälkeen suhteellisen pienessä galleriatilassa, ne jäävät ajatuksiin pitkäksi aikaa. Ne hätkähdyttävät miettimään ja herättävät näkemään epäkohtia, saamaan allekirjoittaneen lukemaan lähempänä keskiyötä kaikki kollektiivista kirjoitetut artikkelit ja opiskelemaan ILO 169 -sopimuksen niin että osaisin kysyjälle siitä kertoa tyhjentävästi. Tunnen entistä suurempaa inhoa sitä kohtaan, että saamelaisuus on pyyhitty pois historianopetuksessa, eikä heitä oikeastaan näy valtamediassa lainkaan.

Takaisin näyttelyyn, tosin en siitä kirjoittamisesta ehtinyt viedä edes aloittaa. DECO2ONIZING MINDS koostuu muustakin kuin propagandajulisteista. Ylläoleva video, sekä toinen videoteos Tenon sopimus pyörivät screenillä, mutta avajaisishälyssä en kyennytkään keskittymään niihin tarpeeksi. Onneksi on YouTube. Lisäksi galleriassa tuoksui voimakkaasti spraymaali, mikä ei varsinaisesti parantanut kykyäni keskittyä tarpeeksi paikan päällä. Osaa teoksista nimittäin tehdään näyttelyn aikana, ja niitä oli vasta maalattu. Vaikka ikkunat olivat auki, en kyennyt olemaan avajaisissa kovinkaan pitkään. 

Tekeillä olevat teokset olivat Suohpanterrorin propagandajulisteista rakennettuja seinänkokoisia kollaaseja, joihin käsittääkseni ilmestyy tekstiä näyttelyn ajan. Näyttelyn avajaiset kuvattiin muuten myös Facebook-livevideona, jossa näkyy myös yhden performatiivisen kollaasin, To kill a nation, just cut the artery -teoksen rakentumista.

To kill a nation, just cut the artery (vasemmalla) & ELLOS DEATNU (oikealla) sekatekniikka, 2017.

To kill a nation, just cut the artery (vasemmalla) & ELLOS DEATNU (oikealla) sekatekniikka, 2017.

Suopunkiterroria tarvitaan osoittamaan kipeitä yksityiskohtia, ja saamaan meidät kohtaamaan yhteiskuntamme epäonnistumisia. Mielestäni provokatiivinen ja yliampuva satiiri ovat äärimmäisen hyviä keinoja nostaa näitä asioita esille. Suomalaiset ovat kuitenkin huonoja ottamaan itseensä kohdistuvaa kritiikkiä vastaan, ja saamelaisasioitakin kommentoidaan lähinnä öyhöttäen saamelaisten mielensä pahoittamisesta. Väitän, ettei ongelmia vain ymmärretä, eikä niitä yksinkertaisesti tiedetä tarpeeksi tai juuri mitään. Suohpanterroria moititaan netissä vihaa tihkuvaksi ja provosointi ärsyttää. Miksi meidän on niin älyttömän vaikeaa kohdata totuus, kaivaa se sieltä maton alta, johon se on lakaistu ja katsoa peiliin? 

Tähän suureen ongelmaan en tule saamaan tässä pohdiskellen vastausta, joten siirryn eteenpäin ja palaan näyttelyyn.  Suohpanterror haluaa herättää ihmiset pohtimaan ihmisten kohtelun lisäksi myös luontoa. Sekä ilmastonmuutos, että Saamenmaan luonnonvarojen riisto ovat näyttelyssä erittäin voimakkaasti läsnä digitaalisten valokuvavedosten kautta.

Otetaan esimerkiksi Tenon sopimus, josta videoteos kertoo. Kyseessä on Norjan ja Suomen välinen sopimus siitä, kuinka paljon ja miten joella saa kalastaa. Tarkoituksena on säädellä lohikantaa. Kun sopimuksesta kerrottiin saamelaiskäräjille, se oli jo allekirjoitettu. Tämä on käsittämätöntä. Sopimus rikkoo kaikin tavoin saamelaisten perustuslaillista elinkeino-oikeutta. Tenonjokilaaksojen alkuperäiskansaan kuuluvien henkilöiden eli saamelaisten kalastusoikeudet ovat omaisuutta, joka nauttii Suomen perustuslain ja Euroopan ihmisoikeussopimuksen tarkoittamaan omaisuudensuojaa. Osoittaa suunnatonta välinpitämättömyyttä, että sopimus on jo allekirjoitettu, ennen kuin siitä edes kerrotaan asianomaisille. Tenojoen saamelaisilta viedään siis osittain elinkeino kertomatta siitä heille itselleen ensin.

Kuva: Suohpanterror

Kuva: Suohpanterror

Saamelaisten kulttuuriperintö näyttäisi olevan meille suomalaisille sekä tuntematon, että täysin merkityksetön. Nyt juhlitaan satavuotista Suomea, mutta missä näkyy Saame 100? Helmikuun toinen päivä tuli kuluneeksi sata vuotta siitä, kun Norjan Trondheimissa pidettiin ensimmäinen kokous, joka oli alkusysäys Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän saamelaisten yhteistyölle. 6.2. on aina tästä lähtien ollut myös saamelaisten kansallispäivä. Googlasin ja etsin, löytyykö satavuotisjuhlista mitään informaatioita. Jo kolmas hakutulos on seuraava Ylen uutinenSaamelaiset juhlivat Pohjolan 100-vuotista yhteistyötä – valtiojohdolla vastoinkäymisiä. Otsikon alla kerrotaan heti, että Tasavallan presidentti Sauli Niinistö juhlii saamelaisten kansallispäivää Inarissa, mutta oikeusministeri Jari Lindström (ps.) perui matkansa pohjoismaiseen pääjuhlaan Norjan Trondheimiin.

Ei minua kiinnosta miksi Lindström ei lähtenyt Trondheimiin juhlimaan, ja että Niinistökin oli Iranissa - minua kiinnostaa se, mitä juhlissa tapahtui ja millainen tilaisuus oli! Huomionarvoista kuitenkin on, että Ruotsi ja Norja edustivat juhlatilaisuudessa useammankin henkilön voimin. Se, etteivät poliitikot Suomesta päässeet paikalle on vain noloa, ei millään lailla niin tärkeä asia, että siitä olisi tarvinnut otsikoida erikseen. Eikä tämä jää pelkkään otsikkoon: ihan pian väliotsikko ilmoittaa, että oikeusministerin matka vaihtui strategiakokoukseen.

Olen turhautunut, väsynyt ja hämmentynyt. En kykene ymmärtämään, että eletään vuotta 2017 ja Suomi täyttää sata vuotta, eikä ole tähänkään ikään mennessä oppinut arvostamaan saamelaisia. En halua joutua odottamaan seuraavaa satasta, että asioille tapahtuu jotain. Kehotankin lukemaan tästä lisää hyvää luettavaa Suohpanterrorista Häiriköt-päämajan kirjoituksina. Myös Tenon sopimuksesta voi lukea lisää mm. täältätäältä ja vielä täältä.

Ja tietysti - käykää itse näyttelyssä, johon tekstinikin väljästi pohjautuu. Ottakaa kantaa, väitelkää, kiistelkää, puolustakaa, vastustakaa. Näihin kehottaa näyttelyteksti sekä minä. Kuten näyttelytekstissäkin lainattu Slavoj Žižek on sanonut: Ihmisten pitää aktivoitua poliittisesti. Vain se voi pelastaa meidät.


Suohpanterror: DECO2ONIZING MINDS
16.3.-13.4.2017

Saariaho Järvenpää, Merimiehenkatu 31, Helsinki

Suohpanterror | Saariaho Järvenpää

Rakkaudesta klassiseen musiikkiin

Rakkaudesta klassiseen musiikkiin

Aurora Reinhard: Venus

Aurora Reinhard: Venus