Caesar van Everdingen – Siveltimen mestari

Caesar van Everdingen – Siveltimen mestari

Jos voisin, muuttaisin asumaan Sinebrychoffin taidemuseoon, mutta valitettavasti se haave ei ole vielä toteutunut. Museosta on kuitenkin tullut paikka, jonne palaan yhä uudelleen ja uudelleen. Vaihtuvien näyttelyiden ja tapahtumien lisäksi vanhan rakennuksen yläkerrasta löytyy museon sydän ja ehdoton suosikkini, Paul ja Fanny Sinebrychoffin kotimuseo taidekokoelmineen. 

Museovierailu henkii aina menneiden aikojen loistoa. Yksityiskodiksi ja tehtaan konttoriksi 1842 valmistunut talo on kattomaalauksineen, kristallikruunuineen ja huonekaluineen jo itsessään nähtävyys. Kokemuksen kruunaa seinille ripustettu suuri taidekokoelma, joka koostuu eurooppalaisen maalaustaiteen mestareiden töistä. Myös talon vaihtuvat näyttelyt keskittyvät yleensä menneiden vuosisatojen helmiin, maalaustaiteen ohella esimerkiksi kuvanveistoon.

Kaiken kaikkiaan olen tottunut poistumaan Bulevardilta aina aiempaa onnellisempana. Vaikka aiemmasta vierailustani museoon on vain muutamia viikkoja, olen odottanut Caesar van Everdingen näyttelyä mielenkiinnolla jo pidemmän aikaa. Jälleen kerran odotus palkittiin.

Yksityiskohta teoksesta Jupiter ja Kallisto, öljy kankaalle 1655. 

Yksityiskohta teoksesta Jupiter ja Kallisto, öljy kankaalle 1655. 

Caesar van Everdingen (1616/1617 – 1678) oli hollantilaisen klassismin mestari, joka jätti jälkeensä muotokuvia sekä historiallisia ja mytologisia aiheita käsitteleviä teoksia. Aikanaan menestynyt ja arvostettu taiteilija jäi kuitenkin jälkipolvien silmissä aikalaisensa Rembrandtin varjoon, ja van Everdingen ensimmäinen yksityisnäyttely avautui vasta syyskuussa 2016, neljäsataa vuotta taiteilijan syntymän jälkeen. Nyt tämä harvinaisuus on saatu Hollannista meille Suomeen. 

Everdingen tyyli on selväpiirteinen ja klassinen. Taitava sivellintyöskentely ja vahva värien käyttö tekevät maalauksista elävyydessään ainutlaatuisia. Katsoja ei sukella teoksen kautta toiseen maailmaan, vaan mennyt maailma on tässä ja nyt, aivan käsiemme ulottuvilla. Runsaat, viimeiseen asti hiotut yksityiskohdat tukevat kokonaisuutta. Itämaiset matot ovat ruttuisia, kehon kaaret ja rypyt inhimillisiä, työläisrystyset punoittavat. Värien avulla taitetut varjot kehottavat liikkumaan tai nostamaan kangasta, jotta näkisimme paremmin. Jopa auringonvalon osuminen naishahmon nenänpieliin on onnistuttu tallentamaan täydellisesti. Sametin, satiinin  ja turkiskaulusten hurmaamana tunnen voimakasta houkutusta koskettaa teoksen pintaa. Eikö tämä muka ole todellista?

Maalausten edessä aika kuluu siivillä. Eri kuvakulmista, olkapäiden välistä ja samettiviittojen kätköistä löytää aina jotain uutta ja kiehtovaa. Kasvot ovat eläväisiä, miehet parhaassa iässään ja naiset uhkeita. Suurikokoisissa potrettimaalauksissa tapahtuu paljon ja esiintyy useita henkilöitä, joista jokaisella on omat erityiset piirteensä. Kuinka moni heistä on todellinen? Juuri tunnistamattomaksi jääneet kasvot katselevat suoraan lävitseni, saavat mielikuvitukseni laukkaamaan omia polkujaan.

Yksityiskohta teoksesta Lykurgos osoittaa kasvatuksen merkityksen, öljy kankaalle 1662.

Yksityiskohta teoksesta Lykurgos osoittaa kasvatuksen merkityksen, öljy kankaalle 1662.

Nyt Suomeen saatu näyttely kattaa puolet van Everdingen tunnetusta tuotannosta, tarjoten oivan mahdollisuuden tutustua myös muutamiin maalarin nuoruusvuosien töihin. Vaikka taiteellinen lahjakkuus on havaittavissa jo varhaisissa töissä, kuvaa näyttely virkistävästi myös Everdingen ammatillista kehitystä. Parhaimmatkaan taiteilijat eivät ole aloittaneet (aivan) huipulta.

Caesar van Everdingen on ehdottomasti jotain, mitä taiteen ystävän ei kannata jättää väliin. Eikä kannata tietenkään unohtaa mahdollisuutta vierailla samalla iki-ihanassa kotimuseossa sekä punaisen kellarin Ikonit-näyttelyssä, jossa vanhimmat ikonit ovat aina 1500-luvulta saakka. 

Caesar van Everdingen - Siveltimen mestari Rembrandtin aikaan
Sinebrychoffin taidemuseossa 14.5.2017 saakka
Bulevardi 40, Helsinki

Ikonit - Pyhä, kaunis ja maallinen
30.4 saakka.

Vielä ehdit - Helsinki

Vielä ehdit - Helsinki

Jenni Hiltunen: Nothing Else Matters

Jenni Hiltunen: Nothing Else Matters