Apua marrasmasennukseen

Apua marrasmasennukseen

Pikkuhiljaa mätänevät lehdet peittävät Ruttopuiston. Sen nimikin muistuttaa marraskuista harmautta ja kaamoksen alkua. Viima ja tihkusade vetävät koko kroppaa yhä enemmän lysyyn. Juuri sytytetyt jouluvalot hieman piristävät Bulevardin synkentyneen katukuvan keskellä. Sen sijaan Helsinki Contemporaryn suuret kadunpuoleiset ikkunat suorastaan huutavat syleilemään lämpöä ja valoa. Galleria on tällä hetkellä täynnä Maiju Salmenkiven elämäniloa pursuavia maalauksia soolonäyttelyssä Happy Garden. Nimi tuo mieleen kiinalaisen ravintolan herkut ja vie takaisin kesän kynnykselle, jolloin ympärillä kaikki on yhtä kukkaloistoa ja huolet karistuvat luonnon värikkyyden keskellä. Juuri tällaisen tunnelman näyttelyn teokset aiheuttavat katsojassaan. Maalaukset pudistavat hartioilta marraskuun loan ja kylmyyden. Silmät imevät itseensä värien yltäkylläisyyttä harhauttaen mielen takaisin kukkaniityille ja puutarhoihin.

Kesä on vapautta ja huolettomuutta. Tällaista on myös Salmenkiven maalausten tekniikkaa. Sivellin on suorastaan liitänyt pohjan päällä ja vedot yhdistyvät toisiinsa mutkattomasti. Kirkkaat värit sointuvat sulavasti toisiinsa ja muodostavat harmonian. Tätä seuratessa katse kulkeutuu maalauspohjaa pitkin vaivattomasti. On mahdoton muistaa pimeää vuodenaikaa tai edes omia huolia. Teokset ovat niin lennokkaita, että on suorastaan mahdotonta olla saamatta niistä voimaa. Myös maalausten värit antavat energiaa.

Maiju Salmenkivi: Crystal Palace, 2016-2017, akryyli, öljy ja spray levylle, 80 x 100 cm Kuva: Jussi Tiainen

Maiju Salmenkivi: Crystal Palace, 2016-2017, akryyli, öljy ja spray levylle, 80 x 100 cm
Kuva: Jussi Tiainen

"Tekeminen löytyy parhaimmillaan jostain onnellisuuden tilasta, Happy Gardenista, tai ne maalaukset voivat olla Happy Gardeneita. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö niissä ole kaikenlaisia sävyjä, tummia sävyjä, ahdistusta ja melankoliaa, ehkä aggressiotakin mukana, mutta ei ne maalaukset lähde negatiivisuudesta vaan positiivisuudesta. Ja sitten vielä se marraskuu, haluan tuoda tähän marraskuuhun vähän Happy Gardenia." – Maiju Salmenkivi taiteilija-kuraattori -keskustelussa Mika Hannulan kanssa.

On ihmeellistä kuinka rauhallisia näyttelyn maalaukset ovat väriyhdistelmistä huolimatta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että maalausjälki on sekä vapaata että paikoittain enemmän harkitun oloista. Happy Garden on kuin fantasiamaailma, jossa kaikki on hyvin. Maalauksissa on erilaisia tiloja, rakennuksia ja rakennelmia, joiden lähellä on ihmishahmoja. Rakennelmat, sekä spray- akryyli- ja öljymaalin keskinäinen kohtaaminen tuo maalauksiin rytmin, joka tekee kokemuksesta mutkattoman tyynen. Kaikki rönsyilee vallattomasti, mutta samaan aikaan maalauksilla on rajansa. Kokonaisuus on kuin hitaasti liikkuva vuoristorata, jossa maailma näyttää silti vilisevän silmissä. Tällainen levoton rauha on ilmaisuna mahdoton, mutta ainoa tapa kuvailla maalausten tunnelmaa.

Salmenkiven akvarelleja ei ole ennen tätä näyttelyä ollut esillä missään. Häneltä on totuttu näkemään voimakkaita ja suurikokoisia maalauksia, jolloin nämä paperille tehdyt pienet vesivärimaalaukset tuovat esiin jotain uutta ja mystistä. Niissä on värillisesti myös enemmän tummuutta ja haikeutta. Vesiväri on kuivuessaan aina erilainen kuin maalausvaiheessa, arvaamaton ja yllätyksellinen. Näkee, että Salmenkivi on työskennellyt kokeilunhaluisena ja antaen teoksen muodostua sellaiseksi, kuin sillä on tarve tulla. Vesivärisarja Wald (suom. Metsä) on muita näyttelyn teoksia herkempi ja utuisempi. Tällöin se myös rauhoittaa näyttelykokonaisuutta ollessaan gallerian pääseinällä.

Kuva: Jussi Tiainen

Kuva: Jussi Tiainen

Salmenkivi on rakentanut gallerian sisälle myös eräänlaisen "kasvihuoneen". Hän on hyödyntänyt sen rakentamisessa gallerian betonipylväitä. Lisäksi hän on kiinnittänyt toisiinsa lasi-ikkunoita, jotka ovat peräisin ikkunaremonttiin joutuneista taloista. Kasvihuoneen sisällä on muutamia istuimia, valaisimia sekä nipin napin elossa olevia kasveja. On hienoa, että Salmenkivi on keksinyt myös lisätä näyttelyynsä tällaisen tilallisen elementin. Se kohtaa näyttelyn sisällöllisesti, sekä tuo muuten kovin kovavaloiseen ja kliiniseen galleriatilaan rosoa ja särmää. Pienessä kasvihuoneessa on myös nähtävillä Salmenkiven työhuoneeltaan tuomia lattiasuojia, sekä yksi maalaus. Tällöin taiteilijan persoona tulee enemmän näkyville galleriaan.

Kasvihuoneen sisällä rentoutuminen ja värikylläisyyden kokeminen tuovat suurta hyvän olon tunnetta. On jopa mahdollista unohtaa varsinainen taideteosten syvällinen analyysi. Tekniikka ja sommittelu jäävät täysin toissijaisiksi, kuten myös teosten varsinainen sisältö. Marraskuinen näyttelyajankohta on otollinen, mutta osittain taas ei. Näyttely olisi täysin erilainen toisessa galleriassa tai kesäaikana. Riippuu, mitä taiteella halutaan saavuttaa. Tarvitseeko sen aina puhutella? Riittääkö pelkkä piristyksen tuominen marraskuun mustaamalle mielelle? Kiireisille helsinkiläisille luultavasti ainakin. On hyvä tulla galleriaan hetkeksi olemaan zen.


Maiju Salmenkivi: Happy Garden
Helsinki Contemporaryssa 3.12. saakka
Bulevardi 10, Helsinki

Lisätietoa näyttelystä ja aukioloajoista gallerian kotisivuilta.

Tuntemattomasta, kansallisidentiteetistä ja pakosta

Tuntemattomasta, kansallisidentiteetistä ja pakosta

Tekla Vály: Vain katsomalla mörköjä suoraan silmiin voimme kasvaa ihmisinä

Tekla Vály: Vain katsomalla mörköjä suoraan silmiin voimme kasvaa ihmisinä