All in Taidenäyttely

Toden ja epätoden tutkimusmatka

Yhdysvaltalaisen taiteilijan Mark Dionin teokset kutsuvat katsojaa tutkimaan, tonkimaan, ottamaan etäisyyttä ja astumaan sisään teoksiin. Kattava kokoelma Dionin tuotantoa Whitechapel galleriassa haastaa tarkkailemaan luonnontieteen historiaa, sen instituutioita ja luontoa populaarikulttuurissa. Näyttely on kiehtova kuriositeettikabinetti, jossa erilaisia löydöksiä rakastava voi uppoutua tuntikausiksi teosten äärelle. Uppoutuminen voisi juuri parhaiten kuvata näyttelykokemusta, jossa teokset ilmeentyvät kerros kerroksen jälkeen ja katsoja syventyy näihin tasoihin syväluotaavalla tavalla.

Antonia Hamberg avasi kotiovensa kaikille taiteen vuoksi

Persoonallisten gallerioiden katoaminen Helsingin katukuvasta on huolestuttanut monia kuluneena keväänä. Samaan aikaan myös gallerioiden vuokrat ovat kuohuttaneet taidepiirejä laajalti. Nämä asiat unohtuvat mielestäni hetkeksi astuessani töölöläisen yksityiskodin ovesta sisään räiskyvän raikkaaseen näyttelyyn. Pystyn levähtämään pehmeällä sohvalla ja antaa katseeni kulkea rauhassa ympärilläni avautuvassa lumoavan kauniissa teoskirjossa. Olen saapunut Antonia Hambergin kotiin, jonka täyttävät Emma Helteen, Eeva Peuran ja Fanny Tavastilan teokset näyttelyssä, joka kantaa nimeä Hetki.

Ruumiillisuuden paino

Menetys, suru ja haavoittuvaisuus tuntuvat kehossa muodottomina, möykkymäisinä painoina. Niitä on vaikea paikallistaa. Belgialaisen taiteilijan Berlinde De Bruyckeren näyttely Sara Hildénin taidemuseossa asettaa vasten tämän painon tunteen kanssa. Vääntyneet muodot ilman päätä tai raajoja muistuttavat siitä, mitä ruumis on joskus ollut. Vaikka De Bruyckeren veistoksien hahmoissa onkin jotain tunnistettavuutta, etääntyvät ne esittämisessään. Kehollinen kokemus on kouristelevaa.

Sasha Rotts vie meidät koulunpenkille, jolla emme ole istuneet aiemmin

Kuvataiteilija Sasha Rotts on toistaiseksi ainoa ihminen, joka saa minut vakuuttumaan siitä, että vain hieman postimerkkiä suurempi maalaus voi tehdä kokoaan moninkertaisesti suuremman vaikutuksen. Kun teoksen koko yltää vain noin seitsemän senttimetrin korkeuteen, sitä täytyy tarkastella todella läheltä. Rotts haastaa taiteenkatsojan: sellainen, joka on tottunut pakittelemaan gallerissa metrien päähän itse teoksesta ja katselemaan sitä useammasta kulmasta joutuu nyt kulkemaan aivan maalauksen eteen edes nähdäkseen sen kunnolla.

Kuoleman kevään silminnäkijät

Kasvot 1918 on esillä Suomen kansallismuseon pop up-tilassa museokaupan yhteydessä. Sisällissotaa käsittelevässä näyttelyssä pääosassa ovat ennen kaikkea itse sodan eläneet ihmiset. Mitä Suomessa tapahtui 17. maaliskuuta, kun Rouva Grönberg saapui valokuvattavaksi studiolle? Aalto-yliopiston lavastustaiteen opiskelijoiden töissä puheenvuoro siirtyy puolestaan nykyisille nuorille sukupolville. 

Rauha Mäkilän taiteessa suuret aiheet nousevat arjesta

Rauha Mäkilä kokee astuneensa jonkinlaisen rajan yli maalauksessa joka pohjautui valokuvaan omasta tyttärestä, jolloin henkilökohtaisesta tuli julkista. 

"Oikeastaan olen aina käsitellyt jollain tavalla itselleni arkisia asioita, joita sillä hetkellä koen ja elän, mutta etäännyttänyt ne itsestäni kauemmaksi. Tarttuessani valokuviin, joita olen ottanut kotiympäristössä ja rakkaimmistani, koen toki astuvani jollain tasolla lähemmäksi", Mäkilä pohtii näyttelyn teemoja.

Ann-Sofie Claesson herättää muistot eloon

Ann-Sofie Claesson (1992) on ruotsalainen taidemaalari, jonka maisteriohjelmaan näyttely Project Roomissa sisältyy. Uttryck (suom. ilmentymä) -nimeä kantava näyttely koostuu 18-osaisesta maalaussarjasta Utsnitt / Cutouts sekä suuresta Morfar och hans mor / Grandfather and his mother -maalausinstallaatiosta. Maalauksista on havaittavissa jonkin vanhan läsnäolo. Niiden ympärillä leijuu menneisyyden usva, niiden sävymaailma ei ole tästä päivästä.